Jdi na obsah Jdi na menu
 


Need for Speed: Shift

9. 10. 2009

Obrázek ke článku Need for Speed: Shift - první dojmy

Konec Need for Speed tak, jak ho znáte. Jinak se nejnovější díl popsat nedá, což jsme na vlastní kůži mohli zjistit během české prezentace. Dva závodní okruhy, pár notoricky známých aut a GRID? Ten to rozhodně není…

Jízlivá připomínka v nadpisu článku není myšlena negativně. Jde pouze o vzkaz všem stěžovatelům, kteří si při pohledu na první obrázky z nového Need for Speed: Shift řekli, že dvakrát jednu hru hrát nebudou, a bez dalšího zájmu opět spustili Race Driver GRID. Patřil jsem mezi ně, ale první metry v Shiftu mě přesvědčily o tom, jak moc vedle jsem byl. Co obě hry od sebe naprosto odlišuje, je způsob, jakým přistupují k hráči. Vývojáři z Codemasters po vás chtěli veskrze akční přístup k arkádovému ježdění po smyšlených i reálných tratích. Zatímco Shift je přeci jen nakloněn spíše k simulátoru a bude vás nepřímo motivovat k tomu, abyste ježdění mysleli vážně. Jsou-li však mezi vámi tací, kteří rádi těsné souboje kolo na kolo, případně velké bouračky, ani to vám Shift neodepře.

Obrázek ke článku Need for Speed: Shift - první dojmy

Závodní hra jako RPG ?

Postará se o to v podstatě už samotný úvod hry, kdy se poprvé dostanete do kontaktu s funkcí profilu jezdce. Jedná se o mechanismus, jenž bude sbírat údaje z vašich závodů a podle stylu jízdy, míry vaší agresivity a dalších elementů pokaždé pružně upraví reakci umělé inteligence. Dá se tedy předpokládat, že pokud změníte během vaší kariéry vozidlo a spolu s ním i pozměníte svůj styl, žádný závod by neměl být stejný. Zdali tomu tak opravdu bude, však musíme počkat až do plné verze hry, která umožní delší testování a sbírání zkušenostních bodů.

Ano, systém kariéry je v Shift zpracován v podstatě jako v RPG, kdy za různé skopičiny na trati sbíráte dané počty bodů, ty navyšují váš celkový um a postupně se prokousáváte na stále vyšší úroveň. V tuto chvíli sice není jasno, zda se ve hře dočkáme nějakého konce, lépe řečeno level-capu, ale už jen zdánlivě nekonečné sbírání zkušeností s sebou nese u závodních her tolik potřebnou motivaci. Ani to ale není zdaleka všechno – v rámci řidičského profilu budete ještě pravidelně odměňováni odznáčky, rozuměj malými achievementy, například za čistou jízdu, nebo za vítězství na daném okruhu. V neposlední řadě pak z vašeho snažení na trati vzejde odznak velký, který bude charakterizovat váš styl jízdy, a kupříkladu v multiplayeru tak budete mít hned jasno o tom, s kým máte tu čest a jak se během zápolení chovat.

Obrázek ke článku Need for Speed: Shift - první dojmy

Místo plynu brzda, už to sviští, už to hvízdá !

Nyní už ale k samotnému hraní. Shift bude spíše simulátor, díky všemožnému nastavení si z něj ale budete moci udělat pohodovou arkádu. Co je hlavní, ani na jedno z nastavení by vás hra neměla žádným způsobem „prudit“, ostatně, je to stále Need for Speed, i když v novém kabátku. Osobně mohu říci, že řízení je i s některými pomocníky velkou výzvou a rozhodně nebude možné odjet všechno s nohou na plynu. Brzdění bude v tomto roce esencí a chce to chvilku zkoušení, než zahodíte osvědčené driftovací praktiky. K dispozici nám byla trať zasazená do místy vcelku úzkých uliček Londýna a závodní okruh Nürgburgring, což samo o sobě pouze demonstrovalo rozličnost, se kterou hra v plné verzi přijde.

Bez ohledu na to, se kterým vozem na které trati jedete, každá chce unikátní přístup už jen třeba kvůli povrchu a samozřejmě dalším, více transparentním věcem, jako je profil, šířka apod. Nutné je se přizpůsobit a předvídat, s čímž jde ruku v ruce také první dojem z umělé inteligence. Během krátkého testování nebylo možné odhalit vše, nicméně faktem zůstává, že zřejmě podle nějakých širších šablon reagují protivníci na základě charakteristiky, kterou si do závodu sami přinášíte. Jednoduše řečeno, budete-li vyznávat drsný styl, soupeři do vás půjdou zostra, a na druhou stranu „opravdoví“ závodníci pocítí v soubojích spíše umění a techniku jízdy.

Obrázek ke článku Need for Speed: Shift - první dojmy

Tak bacha na hlavu

Pokud se ptáte na to, jak se hra ovládá, měli jsme pouze možnost zahrát si ji na gamepadu. Jestli jste už některou závodní hru s podobným ovladačem hráli, všechno by vám mělo přejít rychle do krve a s trochou cviku a ohledu na citlivost analogových páček by neměl nastat žádný velký problém. Jak ale vývojáři sami tvrdí, plnohodnotný zážitek si víc než kdy předtím užijete s volantem, pořádnými pedály a řadicí pákou. Takhle alespoň díky zpětné vazbě ucítíte tolik žádoucí otřesy, případně vám bude jasnější, kdy se auto přetáčí víc, než je zdrávo. Co je ale nejpodstatnější, volant a grafické zpracování hry vás do závodu pořádně vtáhne. Jak už jsme určitě psali v některých novinkách, či jiných článcích v Levelu, na Shift se budete dívat přímo z očí řidiče.

Když na rovince sešlápnete plyn, hlava a pohled do interiéru vozu se lehce oddálí, obraz se rozmaže a se sešlápnutou brzdou zase získá kontury. V případě bouračky se pak raději připravte na lehké zvedání žaludku, podobně jako tomu bylo například v Mirror’s Edge. Hlava s sebou smýkne, uslyšíte hekání vaší herní postavy a chvíli nebudete schopní cokoliv udělat. Společně s tím ještě budete muset rychle zjistit aktuální stav vozidla a podle poškození opět poupravit jízdní styl se snahou dotáhnout to alespoň na bodovaná umístění.

Kdybychom to tedy měli shrnout na jednu hromádku, první dojmy z hry jsou určitě pozitivní. Všechny prvky, o kterých vývojáři otevřeně mluvili, se v dostupném buildu opravdu vyskytovaly, jevily známky funkčnost a zasloužily se o místy unikátní zábavu, která se v prostoru této série v posledních letech nevyskytovala. Přičteme-li pak k tomu všemu ještě tuning velké spousty licencovaných vozítek, silný multiplayer a záběr tratí, už se nedivíme, že byl NFS Shift vyhlášen (podle IGN) nejlepší závodní hrou E3…

zdroj text i foto : hrej.cz